HC březen

GLOSA Tak nám zase jen sahají do peněženky

Tak nám zase jen sahají do peněženky

foto: DPMO

23. 03. 2025 - 20:22

V minulém týdnu v olomouckých médiích zarezonovala zpráva o tom, že se olomoucká radniční koalice složená ze zástupců ANO, SpOLečně a ProOlomouc a Pirátů rozhodla zvýšit jízdné v městské hromadné dopravě. Zvýšení přitom není pouze kosmetické. U jednorázových jízdenek jde o 25% nárůst, u časových v průměru o nárůst 15%.

Vedení města se tak zřejmě snaží dohonit v ceně jízdného jiná větší města v republice. Takže to bychom od 1. června měli. V čem ale ambice radniční koalice naprosto selhávají, je snaha dohonit tato ostatní města i v kvalitě služby za tuto cenu nabízené. Když odhlédnu od nespolehlivosti olomoucké hromadné dopravy (častá zpoždění či dokonce vůbec nevypravení spojů), pak první, co člověka používajícího městskou hromadnou dopravu napadne, je komfortnost způsobu nakupování jízdenek. A tady je Olomouc více než oněch pověstných 100 let za opicemi.

Ve vozech MHD dodnes není možné platit kartou. Přitom je kde se inspirovat! Třeba v Ostravě už spoustu let cestující kupují virtuální jednorázovou jízdenku pouhým přiložením platební karty ke čtecímu zařízení ve voze. Tamní systém dokonce dává cestujícímu možnost za kratší dobu strávenou v MHD zaplatit nižší cenu, a to „odpípnutím se“ při vystupování. Neodpípne-li se, zaplatí jednorázovou plnou cenu. Systém navíc umí rozpoznat, kolik v daném dni už člověk za MHD zaplatil, a z karty mu nestrhne více, než za 24hodinovou jízdenku. V Olomouci abychom vždy před započetím více jízd dlouze přemýšleli, jestli toho nemáme v nejbližších 24 hodinách v plánu více a jestli se tedy nevyplatí koupit si rovnou 24hodinový lístek.

Olomoucká MHD má sice už několik let svou aplikaci, ale i ta výrazně pokulhává za tím, co už existuje jinde. Například není možné si v aplikaci koupit více jízdenek do zásoby a ty pak jen z virtuální peněženky vytahovat a aktivovat. Před každou jízdou je potřeba přes aplikaci kupovat jízdenku novou, a to s dostatečným předstihem, aby se před nástupem do vozu stihla aktivovat. Navíc jednou za zhruba 5-10 nákupů chce aplikace ověřit platbu přes platební bránu v bance, což dobu nákupu prodlouží a vystaví riziku, že se „ po cestě“ něco zadrhne. Třeba jen taková drobnost, že si kupující této potřeby nevšimne. V aplikaci odkliká vše, co má, a v domnění, že má zaplacenou jízdenku, nastoupí do vozu. Jaké je pak jeho překvapení, když má revizorovi ukázat jízdenku, ale namísto ní mu v mobilu svítí už dávno propadlé avízo na nutnost autorizace platby v bankovní aplikaci. A to jsem ještě nevzpomněla na dětské cestující, kteří už chytré mobily mívají relativně brzy, ale dost často jim ještě rodiče omezují přístup k datům. Tito pasažéři jsou pak z užívání aplikace vyloučeni téměř úplně.

No a nákup časových, tj. delších než 24hodinových jízdenek, je pak úplně kapitola sama pro sebe. Ten totiž přes aplikaci DPMO nelze řešit raději vůbec a za účelem pořízení si časové jízdenky si musí zájemce zřídit profil na on-line e-shopu DPMO a v něm nákup provést. Jenže, ačkoliv v e-shopu zadává i svůj mail pro přihlášení, nepřijde mu žádné upozornění na blížící se konec platnosti časového kupónu. Ten nemá ani fyzicky, ani v aplikaci, musí si jeho platnost hlídat v on-line prostředí e-shopu – nebo si jej poznačit někam do svého kalendáře…

V zásadě je správné, že za využívání služeb člověk něco platí. Zároveň ale očekávám, že za své peníze dostanu i určitou kvalitu. A té se podle mne v olomoucké MHD, zejména v oblasti způsobu a komfortu nákupu jízdenek, významně nedostává. Bez zlepšení i v této oblasti pak další zdražování jízdenek, které mimochodem následuje jen ani ne dva roky po tom posledním, vypadá jakou pouhá snaha vytáhnout z kapes cestujících víc peněz. Rozhodně to ale nepřivede do vozů hromadné dopravy více cestujících a neulehčí auty přecpaným ulicím, což by měl být jeden z cílů provozu MHD.

Další články