Lanýžové degustační menu

Historická lokomotiva se z prostějovského nádraží je pryč, odvezli ji do muzea

Historická lokomotiva se z prostějovského nádraží je pryč, odvezli ji do muzea

15. 11. 2017 - 00:00

Pozor, jedná se o článek staršího data a pod předchozím vydavatelem novin. Uvedené informace již nemusí být aktuální.

Historická lokomotiva, která byla roky umístěná na podstavci před vchodem do prostějovského hlavního nádraží, dostane nový domov. České dráhy se technickou památku rozhodly skrýt před vandaly a vlivy počasí a historický klenot tak zachovat k dalšímu vystavování. Jediný zachovaný exemplář této řady lokomotiv tak bude umístěn v ČD Muzeu v Lužné u Rakovníka, kde bude na přelomu roku 2017 a 2018 zrenovován a vystaven v expozici.

videoprojektory web

Před prostějovské nádraží byl stroj umístěn v září roku 1980. Za téměř 40 let, kdy se lokomotiva stala už zažitým symbolem přednádražního prostoru, byla ale několikrát cílem útoků vandalů. Naposledy loni v červenci na místo, kde dříve stával topič, někdo hodil zapálený hadr a naštěstí došlo jen k malému požáru. Stroj, který je sice nepojízdný, ovšem jeho historická hodnota je nevyčíslitelná, je jediným zachovalým exemplářem této řady a nejen proto se České dráhy rozhodly, že stojí za záchranu. Nově tak najde místo mezi řadou dalších unikátních klenotů v muzeu ČD v Lužné u Rakovníka.

„V muzeu Českých drah v Lužné u Rakovníka se specializujeme na staré historické stroje a útočiště u nás našla řada technických unikátů. Mezi ně lokomotiva řady 310.127, která byla řadu let umístěná v Prostějově, určitě patří. Už od roku 1999 se zabýváme renovací, údržbou i provozem historických kolejových vozidel, která po dlouhých letech ve službě dělají teď pro změnu radost železničním nadšencům. Momentálně máme ve svém držení přes 30 parních lokomotiv. I „prostějovskou mašinku chceme opravit alespoň do vystavovatelného stavu, tak aby i ona mohla brzy sloužit pro potěchu všem zájemcům o historii dopravy,“ přibližuje nejbližší osud mašinky vrchní přednosta Depa historických vozidel a ČD Muzea v Lužné u Rakovníka Miloslav Kothera.

Historie lokomotivy 310.127

Jedná se o malou původně lokálkovou lokomotivu vyrobenou v roce 1889 a charakteristickou pro vedlejší tratě na Moravě a ve Slezsku. Stejný typ lokomotivy „hrál“ například ve filmu Páni kluci, i když se jedná o jiný kus. Maximální rychlost lokomotivy byla 40 km/h. Po ukončení provozu na veřejné síti sloužila ještě v cukrovaru v Bedihošti. Stroj absolvoval svou poslední jízdu v roce 1968. Poté lokomotivu určenou k sešrotování zrenovovali v sedmdesátých letech nadšení železničáři. Na její opravu finančně přispěla v roce 2008 i prostějovská radnice.

-age-

Další články