Lanýžové degustační menu

Žáci v lavicích Ředitel základky Kundrum: Pololetní vysvědčení? Jsem pro zrušení

Ředitel základky Kundrum: Pololetní vysvědčení? Jsem pro zrušení

foto: Lukáš Blokša

07. 01. 2021 - 08:11

S částečným návratem některých ročníků základních škol zpět do lavic i nástupem další vlny distančního vzdělávání v základních školách se po Vánocích ukazuje být důležitou otázka, co s pololetním vysvědčením. Zbyněk Kundrum, ředitel ZŠ Mozartova v Olomouci, prozradil Hanáckému Večerníku, že by nebyl proti tomu, aby se vzhledem k situaci pololetní hodnocení zrušilo. Není podle něj problém klasifikovat žáky až na konci roku. Zároveň však upozornil, že nejen on, ale i další ředitelé čekají na pokyny ministra školství Roberta Plagy.

"Seznamujeme se se všemi materiály, které nyní vydalo MŠMT. Diskutujeme. Pololetí bylo opravdu netradiční. Osobně se domnívám, že než řešit, jak hodnotit, bylo by mnohem prozíravější hodnocení výsledků vzdělávání žáků za první pololetí letošního školního roku úplně zrušit a ponechat až na závěr školního roku," napsal na dotaz Večerníku ohledně pololetního hodnocení žáků Kundrum.

Jedním z důvodů, proč by se nebránil zrušení, je podle Kundruma fakt, že děti pracovaly v naprosto nestandardních, nesrovnatelných podmínkách.

 

Na výsledky vzdělávání měl největší vliv socioekonomický status rodiny. Objektivita hodnocení je v těchto podmínkách nemožná.

Zbyněk Kundrum, ředitel ZŠ Mozartova

 

"Na výsledky vzdělávání měl největší vliv socioekonomický status rodiny. Objektivita hodnocení je v těchto podmínkách nemožná. Proto se domnívám, že by bylo nanejvýš vhodné poděkovat zejména rodičům, pro které distanční vzdělávání znamená enormní časovou, mentální a zejména emocionální zátěž. Smekám před nimi. Děti pracovaly doma, mnohé s obrovským nasazením, nadšením," myslí si Kundrum.

Problém vidí i v tom, že vysvědčení je také hodnocením toho, co dětem předal učitel, což je v současné době při distanční výuce složité.

"Nemůžu hodnotit děti za to, co se naučily samy. Dobrý učitel nemá sebemenší důvod dávat dětem špatné známky. Ano, distanční vzdělávání naučilo děti učit se, naučilo je zodpovědnosti za stav svého učení. Naučilo je plánovat si den. To vše bylo obrovským přínosem. Ale hodnotit tyto aktivity stupněm prospěchu nebo i slovním hodnocením nepovažuji za šťastné," prozradil Večerníku Zbyněk Kundrum, ředitel ZŠ Mozartova v Olomouci.

Podle Kundruma má však školský zákon v podobných případech jasno.

 

1. Každé pololetí se vydává žákovi vysvědčení; za první pololetí lze místo vysvědčení vydat žákovi výpis z vysvědčení.
2. Hodnocení výsledků vzdělávání žáka na vysvědčení je vyjádřeno klasifikačním stupněm (dále jen "klasifikace"), slovně nebo kombinací obou způsobů.

 

"O způsobu hodnocení rozhoduje ředitel školy se souhlasem školské rady. Mám-li dnes odpovědět, asi se přikloníme ke kombinaci obou způsobů," doplnil.

Další články