Lanýžové degustační menu

Anketa o dopravě Dopravní kolaps dusí Olomouc: Co říkají politici?

Dopravní kolaps dusí Olomouc: Co říkají politici?
Olomoucká doprava poslední dobou trpí velkým množstvím uzavírek.

foto: Redakce

21. 11. 2019 - 12:00

Olomoučany trápí situace na silnicích v jejich městě, vadí jim například množství současně opravovaných silnic. Hanácký Večerník proto oslovil olomoucké politiky s otázkou, co si myslí o současné dopravní situaci v Olomouci v období mnoha silničních uzavírek.

Miroslav Žbánek (ANO)
S dopravní situací ve městě nejsem spokojen a vadí mí, že je v tomto směru město neprávem, jak se říká, „za blbce“. Kritika, že neumíme koordinovat stavební práce a dopravní uzavírky, míří na město často neprávem. O chystaných opravách se totiž od investorů a majitelů komunikací dozvídáme mnohdy na poslední chvíli, a i když nesouhlasíme, opravy jim navzdory nám povolí nadřízená krajská instituce. Samospráva totiž nedává závazné, ale jen doporučující stanovisko. Dlouhodobě se snažíme o koordinaci oprav, aby nezpůsobovaly nekonečné kolony aut, ne vždy je ale ochota na straně investorů a majitelů silnic. Ze snahy o koordinaci oprav ale neslevíme. Další věcí je bezpečnost. Jednáme s ministerstvem, aby zamezilo tranzitu kamionů Velkomoravskou ulicí, společně s komisemi městských částí připravujeme měření rychlosti na kritických úsecích s tím, že případné příjmy z pokut od neukázněných řidičů investujeme zpět do bezpečnější dopravy. Chystáme další opatření, například koordinovaný režim semaforů ve Foerstrově ulici či nové přechody včetně problematické ulice v Droždíně.
 
Tomáš Pejpek (ProOlomouc)
Současné uzavírky a omezení provozu na několika významných příjezdech do města a průtazích znamenají, že už je špatně průjezdná nejen severní část města, ale i jižní. Řidiči v kolonách i cestující ve výlukových autobusech mají dost času na přemýšlení o kvalitě plánování uzavírek. Na webu radnice visí zdůvodnění, že za to může kraj a ne radnice, víc by ale pomohlo upozornit na komplex dopravních omezení v předstihu a přehledně. Cestujícím je jedno, kdo za to může, ostatně kraj i město vede ANO. Čekám od radnice lepší plánování dopravy a informování v předstihu.
 
Hynek Melichar (Piráti a Starostové)
Situace ve městě začíná být neudržitelná, a to z hlediska dynamické i statické dopravy. Město není dimenzované na takovou míru individuální automobilové ani nákladní dopravy. Každá uzavírka některé z hlavních ulic pak způsobuje dopravní kolaps. Zásadně chybí východní tangenta či přímé propojení D35 mimo kruhový objezd u Globusu. Parkování se stalo problémem jak v centru města, tak na sídlištích. Řešením je především snížení nutnosti využívat auto a s tím spojená maximální podpora hromadné dopravy prostřednictvím nejrůznějších bonusů, podpora cyklodopravy vč. sdílených systémů, omezení vjezdu do centra města mimo vyhrazená záchytná parkoviště a dokončení zmíněných dopravních staveb.
 
Martin Major (ODS)
Dopravní situace v Olomouci je výsledkem nutnosti provádět opravy a neochoty některých subjektů dohodnout se na koordinaci. Ano, k fungující dopravě musíme mít i opravené komunikace. Jenže opravy by měly probíhat koordinovaně v takovém pořadí, aby nebylo uzavřeno několik páteřních komunikací současně. Velká část komunikací ve městě ovšem vůbec nepatří městu a radnice nemá žádnou pravomoc zakázat jejich uzavření. Řadu let vyzýváme investory, aby s námi koordinovali jejich stavební akce, přesto nás ale často obejdou. Poslední problém, kdy v nejvytíženějším čase uzavřeli odbočovací pruh na Velkomoravské ulici, byl klasickým příkladem – město s tím nesouhlasilo, ale krajský správní orgán rozhodl, že uzavírka bude. Občas je to prostě k vzteku, my to ale nevzdáme.

Martin Jirotka (SPD)
Po pravdě si řekněme, že aktuální kolaps dopravy v Olomouci je součtem několika faktorů.
 
1) je to neúměrné množství aut obzvláště v raní a odpolední špičce na než nebyla dop. infrastuktura stavěna

2) doprava v Olomouci je nyní dlouhodobě blokována zavřeným mostem přes Moravu

3) k navíc uzavřené Wolkrové ulici ve čtvrtek přibylo uzavření po jednom pruhu z každé strany na  Velkomoravské

Současný kolaps dopravy se může kdykoliv opakovat. Je potřeba daleko lépe plánovat jednotlivé uzavírky, nenechávat vše až na konec roku. Kontrolovat, zda zhotovitel provádí stavbu v časovém harmonogramu. A dostat auta z města, což mohla zlepšit dostavba tramvajové trati na Nové Sady, což ovšem nyní rada zamítla.

Yvona Kubjátová (ČSSD)
Současná dopravní situace je v Olomouci složitá na více místech. Dopravní komplikace vznikají v Olomouci z důvodu značného množství uzavírek, které probíhají současně. Aktuálně se jedná o ulice: Komenského – oprava mostu u Bristolu, Wolkerova – oprava kolejového křížení a pro individuální automobilovou dopravu i Štítného z důvodu zajištění průjezdu autobusů náhradní dopravy za tramvaje, částečně je uzavřená Velkomoravská – oprava povrchu v jednotlivých jízdních pruzích, Rolsberská - oprava povrchu, Přerovská - oprava povrchu, Týnecká - oprava povrchu. Při uzavření nebo omezení důležitých dopravních tepen s velkým provozem současně vznikají na objízdných trasách kolony. Řešením je koncepčnější koordinace uzavírek mezi jednotlivými správci komunikací (město, kraj, ŘSD) tak, aby na sebe jednotlivé uzavírky vhodným způsobem navazovaly a nebylo velké množství úseků s omezením dopravy současně. Rovněž je vhodnější uzavírky realizovat v letních prázdninových měsících, kdy je dopravní zatížení díky dovoleným a prázdninám nižší. Příznivější počasí rovněž umožňuje pro lidi větší využití jízdních kol nebo pohybu pěšky. Vhodným doporučením občanům pro zlepšení situace je používání hromadné dopravy místo individuální automobilové dopravy.

Jiří Zima (KSČM)
Z pohledu řidiče je dopravní situace zejména v ranní a odpolední špičce v Olomouci na hraně. Silnice od Hodolanské křižovatky na Šternberk oběma směry a odbočovací pruh z Albertovy ulice na Hěvotínskou ulici / k FN / je již za hranou.

Je třeba urychleně vyřešit východní tangentu, ale v naddimenzované kapacitě, abychom se za pár let nedivili, co se zde vybudovalo jako např. světelná křižovatka u hlavního vlakového nádraží.

Je nutné vyřešit rondel u Globusu, řešení situace v současné době opět na bodu mrazu a kolony na stovky metrů.

Veškerá dopravní řešení je potřeba řešit s určitým nadhledem s výhledem do blízké budoucnosti, aby nám v našem městě nevznikala dopravní mementa jako křižovatka u Anči. Do tohoto stádia pomalu spěje i kruhový objezd na Střelnici.

Vše je nutné projednat a koordinovat s krajským úřadem a dosáhnout společných závěrů, neboť Olomouc je i sídlem kraje a jaká je dopravní situace ve městě je i jeho vizitka.
 
Zástupci KDU-ČSL a hnutí spOLečně se nevyjádřili do uzavření tiskového vydání Hanáckého Večerníku, proto v anketě jejich vyjádření chybí.

Další články