Zde může být vaše reklama.

ANKETA VEČERNÍKU Anketa: Mají být v Olomouci k dispozici sdílená kola a koloběžky?

Anketa: Mají být v Olomouci k dispozici sdílená kola a koloběžky?

foto: nextbike

27. 11. 2024 - 12:15

Pravidelné anketní otázky Hanáckého Večerníku se obvykle týkají toho, co v danou chvíli město aktuálně řeší. Dnes to je téma sdílených kol, jejichž dosavadní provozovatel chce v Olomouci ukončit činnost.

 

Anketní otázka zní: Potřebují podle vašeho názoru Olomoučané dostupnou službu sdílených kol či koloběžek?

Pavel Jelínek, zastupitel a náměstek hejtmana, SPD: Cyklodoprava je zajímavou variantou dopravy na krátké vzdálenosti. Doprava v centru města pomocí vlastní síly, či i dopomocí elektrokola je budoucností. Oproti tomu naprosto nesouhlasíme s elektrokoloběžkami nebo upravenými elektrokoly, které nevyžadují žádný aktivní pohyb jezdce. Bohužel elektrokoloběžky považujeme za nebezpečné pro ostatní účastníky dopravy ve městě a nemají naši podporu. Sdílená kola jsou zajímavou alternativou k MHD. Ideální by bylo provozování takové služby právě Dopravním podnikem města Olomouce, který by nejlépe mohl vybalancovat potřebu jak obyvatel, tak i návštěvníků našeho města. Při této příležitosti však musíme konstatovat, že provoz kol vyžaduje i cyklotrasy a cyklostezky. Špatným příkladem je nábřeží, kde je velmi nepříjemné až nebezpečné jet na kole přes dlažbu. Proč nemohl být alespoň pruh pro maminky s kočárky a cyklisty z kostek, které byly použity v Pekařské ulici?

Myslíme si, že rozumná míra dostupnosti sdílených kol by měla v našem městě být a na trasách, které budou vhodné pro tento typ dopravy.

Matouš Pelikán, zastupitel, SPOLU/ KDU-ČSL: Nevím, jestli potřebují, ale kolem 80 tisíc výpůjček sdílených kol za loňský rok a v minulých letech přes čtvrt milionů jízd na kolech a koloběžkách za rok ukazuje na to, že jde o službu v Olomouci využívanou. Z posledních šest let v Olomouci působilo pět provozovatelů sdílených kol a koloběžek, nyní to vypadá, že zde zůstanou pouze dva provozovatelé koloběžek. Důvody a argumenty jsou komplexní, rozvedl jsem je v glose v minulém čísle Hanáckého večerníku. Já osobně jsem pro, ať pokračujeme v takové nefinanční podpoře sdílených kol a koloběžek, kterou jsme dělali doposud, tedy budování městských cyklostojanů, cyklostezek, boxů pro sdílená kola a koloběžky a informační kampaně, a dále ať hledáme cesty, jak provozovatele kol v Olomouci udržet. Třeba i ve spolupráci s Dopravním podnikem. Kola považuji oproti koloběžkám za bezpečnější, zdravější a praktičtější.

Město by tedy podle mého názoru mělo podporovat alternativy k jízdě autem a sdílená mobilita spolu s MHD, pěší chůzí a jízdou na vlastních prostředcích k takovému správnému mixu v každém případě patří.

Dominika Kovaříková, zastupitelka, SPOLKU/TOP09: Asi bych nepoužila pojem „potřebují“, ale spíš jestli je dobré, aby ve městě taková nabídka existovala. Pak odpovím, že ano, a na mysli mám hlavně kola. Volně přístupná pronajímatelná kola umožňují aktivnějším obyvatelům rychlejší a operativnější přesun po městě, a to i do míst, kam nemusí dojet MHD. Je určitě dobré, aby nabídka způsobů dopravy po městě byla co nejširší. Druhou otázkou, na kterou bych už ale kladně neodpověděla, je, jestli má soukromým podnikatelům poskytujícím sdílená kola na toto jejich podnikání přispívat dotacemi město. Město má vytvořit co nejlepší podmínky, aby se lidem na kolech jezdilo dobře a bezpečně. Nemá však toto podnikání jiného subjektu dotovat.

Radim Kašpar, ředitel Okresní hospodářské komory Olomouc: Pokud je o sdílená kola a koloběžky v Olomouci skutečný zájem, nechť se tento segment rozvíjí svobodně na základě poptávky a přirozeného fungování soukromých firem. Není důvod zavádět regulace, které by tento sektor omezovaly, ani dotace, které by jej uměle podporovaly. Soukromý provozovatel by měl uspět na trhu, pokud nabízí službu, kterou občané skutečně chtějí. Zároveň je důležité dbát na respekt k právům všech občanů, včetně motoristů, a na udržení pořádku ve veřejném prostoru.

Jakub Ráliš, ředitel Vlastivědného muzea Olomouc: Sdílená kola považuji za dobrou a standardní službu pro veřejnost. Z mé zkušenosti je to v mnoha západních městech služba poskytovaná přímo městem. Co se týče koloběžek a jiných elektrických udělátek, to je jiný příběh. Jsem rozhodně pro kompletní zákaz, nejen regulace těchto posunovadel, která jsou v konečné důsledku nebezpečná, neregulovaná a zaplevelují veřejný prostor. Nechápu potřebu pohybovat se po chodníku a cestě města 30 km rychlostí na koloběžce a fakt, že se to děje. Jen u nás v muzeu, jak provoz, tak já osobně, neustále odklízíme koloběžky odložené před vchodem. Policie problém neřeší a na mé prosby a dotazy k problematice mi bylo vždy řečeno, ať si je poklidíme, že oni s tím nic nenadělají.

Další články